wtorek, 22 lipca 2014

Wyczekiwane BORÓWKI!

     Cały rok czekam właśnie na ten moment, kiedy w sklepach pojawiają się ubóstwiane przeze mnie borówki! Wiem, że wielu osobom to truskawki kojarzą się z przyjściem lata, ale dla mnie lato (i wakacje) w pełni zaczyna się wraz z pierwszą zjedzoną przeze mnie porcją borówek ;) . 

Untitled
 
       Istnieją badania naukowe, które dowodzą, iż spożycie 3 porcji borówek amerykańskich w tygodniu (3 porcje tygodniowo? No proszę! U mnie to chyba dawka dzienna ;) ) obniża prawdopodobieństwo zachorowania na cukrzycę o 26%. Dzieje się tak dlatego, iż owoce te są niezwykle bogate w antyoksydanty (przeciwutleniacze), które zmniejszają ryzyko rozwoju tej choroby i są doskonałą przeciwwagą dla kalorii ukrytych w borówkach, które pochodzą głównie z fruktozy (cukru prostego). Jedzenie borówek może być więc spokojnie potraktowane jako przeciwcukrzycowa profilaktyka :) .
       Nie bez powodu borówki uznawane są za jedne z najbardziej wartościowych i zdrowych owoców. Wspomniane już tutaj antyoksydanty nie tylko pomagają w walce z cukrzycą, ale są także cudowną ochroną przed innymi chorobami, w szczególności przed nowotworem. W borówkach znajduje się również porządną dawka fitoestrogenu, który hamuje działanie enzymów przyczyniających się do rozwoju tzw. nowotworów hormonozależnych (np. raka piersi). Nie można także zapomnieć o dwóch kwasach obecnych w borówkach: foliowym i egalowym. Borówki są źródłem polifenoli, które obniżają poziom złego cholesterolu we krwi, wpływając tym samym niezwykle korzystnie na prawidłowe funkcjonowanie układu krwionośnego. W borówkach znajdzie się także coś dla tych, którzy w szczególny sposób dbają o wygląd skóry. Owoce te zawierają dużą dawkę witaminy B1 (tiaminy), która nawilża i odżywia skórę oraz przyspiesza gojenie się ran. Tiamina wpływa również na metabolizm węglowodanów, tłuszczów i aminokwasów. 
     To tylko niektóre właściwości zdrowotne ukryte w tych maleńkich niebieskich kuleczkach. Nie sposób wymienić ich wszystkich, dlatego gorąco polecam zgłębić ten temat wszystkim, którzy dbają o to, co jadzą i interesują się tym, jak spożywane jedzenie wpływa na ludzki organizm. 

     Ja jestem dziś już po jednej z 3 wspomnianych powyżej porcji borówek amerykańskich. Na śniadanie wybrałam pyszny koktajl owocowy. Serdecznie polecam poniższy przepis, choć sama nieco go zmodyfikowałam - zamiast jogurtu tureckiego i mleka dodałam mleko kokosowe (ok. 3/4 szklanki). 


 


pictures source: weheartit.com