środa, 13 listopada 2013

Jak "odchudzić" chlebek babanowy?

     Jako ogromna fanka bananów jestem zachwycona chlebkiem bananowym. To doskonały sposób na wykorzystanie przejrzałych już owoców. Jest niesamowicie pyszny i sycący, ale... Cóż, chyba nie można z nim przesadzać, prawda? Banany same w sobie, choć zdrowe, są dość kaloryczne, a łącząc je z innymi składnikami chleba powstaje nam całkiem spora dawka kalorii i węglowodanów. I choć nie jestem kalorycznym freakiem - staram się myśleć raczej o zdrowotnych walorach spożywanego jedzenia, niż jedynie na kaloriach, które się w nim kryją - postanowiłam znaleźć parę patentów, dzięki którym ten wypiek będzie lżejszy i stanie się większym sprzymierzeńcem w codziennej diecie.

MNIEJ CUKRU
Staram się używać jak najmniejszej ilości cukru do mojego bananowego chlebka. Opieram się tutaj na już naturalnej słodkości bananów. Czasem zamiast 2 bananów dodaję 3, ale w zamian za to wsypuję o połowę lub nawet o 3/4 mniej cukru. Jeżeli chodzi o cukier, wybieram trzcinowy (brązowy) lub ksylitol. Można by tu nawet pokusić się o stewię, jednak sama nigdy tego nie próbowałam, więc opinii na ten temat nie będę wygłaszać. Używanie brązowego cukru ma też dodatkowe walory smakowe. Dzięki niemu chlebek otrzymuje wręcz karmelowy posmak. 

MĄKA PEŁNOZIARNISTA I RAZOWA
Zamiast zwykłej białej mąki do ciasta używam mąki razowej i pełnoziarnistej. Wystarczy, że połowa ilości wskazanej w przepisie mąki będzie tą zdrowszą opcją, a już ucieknie nam mnóstwo kalorii. No i błonnik, który znajduje się w nieprzetworzonej mące jest dodatkowym przyspieszaczem spalania kalorii i pobudzania metabolizmu. Do tego dochodzi magnez, potas i cynk. 

OWOCE I ORZECHY
Te dwa składniki pasują do bananowego chlebka po prostu idealnie! Dodają one wypiekowi odpowiednią konsystencję, smak i mnóstwo walorów zdrowotnych. Jeżeli chodzi o owoce, uwielbiam wrzucać borówki, suszone śliwki lub żurawinę. A przy orzechach stawiam na te włoskie, które zawierają ogromną ilość kwasów omega-3 (pomagają w walce ze złym cholesterolem). Czasem dodaję również kilka migdałów. 

MAŚLANKA ZAMIAST MASŁA
Maślanka jest stworzona do bananowego chlebka. Proponuję zamiast masła użyć szklanki niskotłuszczowej maślanki z dodatkiem dwóch łyżek oleju kokosowego. Dzięki maślance chleb będzie miękki i wilgotny, a olej kokosowy doda lekki aromat i wiele składników odżywczych. 

I tak właśnie prezentuje się mój "odchudzony" chleb bananowy :) . 
 

2 komentarze:

  1. Zachęciłaś mnie. Koniecznie wypróbuję w najbliższym czasie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. i ja tez!

    http://xoprimaxo.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń