wtorek, 27 sierpnia 2013

Jedzenie to SMART wybór!

weheartit.com

     Przejście na dietę to idealna okazja, by na trwałe zmienić styl odżywiania się. Jednak sama po sobie wiem, że wielokrotnie rozpoczynając dietę, nie byłam w stanie jej utrzymać. Najczęściej tłumaczyłam to oczywiście przyczynami zewnętrznymi, niezależnymi ode mnie - nie taka pora roku, presja towarzyska, święta... I choć za każdym razem obiecywałam sobie - "tym razem będzie inaczej" - zawsze było tak samo. Nie dotrzymywałam słowa danego samej sobie. Dlaczego? Powód jest banalnie prosty. Chciałam, aby wszystko stało się już, teraz, natychmiast. Efekty od razu miały być widoczne. Wymagania, jakie wobec siebie stawiałam były po prostu nierealne. Komu w tydzień uda się zrzucić 10 kilo? Musiałam sobie to uświadomić, aby dojść do wniosku, że najlepszym posunięciem jest zaplanowanie strategii odchudzania krok po kroku, ocenić jej realność i dopiero wtedy wdrożyć ją w życie. 
     Świetnym sposobem na taką dietę jest opracowana już dawno reguła postępowania - SMART (z ang. mądry, bystry).

     S: (od small steps - małe kroki). Główny, ten duży cel, to schudnąć - ale małymi krokami. Należy realnie założyć sobie, ile mogę schudnąć w pierwszym tygodniu, ile w drugim, trzecim. Opracowana strategia, przynosząc oczekiwane skutki, nie może zagrażać zdrowiu! W tych małych krokach można również zawrzeć umowę z samym sobą (niejedzenie słodyczy, niepodjadanie między posiłkami, podjęcie konkretnej aktywności fizycznej).
     M: (od measure - mierzyć). Mierzenie sukcesów opisanych w małych krokach doda motywacji do dalszego działania. Przyjrzyjmy się swoim osiągnięciom. Jak udało nam się osiągnąć założony cel w pierwszym tygodniu diety, a jak w kolejnych. Dobrze pomóc sobie w tej części własnymi zapiskami i odnosić je do... A.
     A: (od application - wniosek). Stwórzmy własną bazę wiedzy psychologicznej, dietetycznej, medycznej i każdej innej, dzięki której wiemy, jak ocenić przebieg naszego odchudzania. Sięgajmy po literaturę, oceniajmy wiarygodność źródeł. W ten sposób będziemy chudnąć zdrowo. Na koniec uważnie sprawdzajmy nasze osiągnięcia - czy dotrzymujemy danego sobie słowa i jakie to daje skutki.
     R: (od realistic - realistyczny). Najważniejsze jest dostosowanie posiadanej wiedzy do własnych ograniczeń. Trzeba realnie ocenić swoje możliwości. Może dana dieta jest dla mnie zbyt rygorystyczna? Może nie jestem w stanie dostosować jej do mojego dziennego rozkładu zajęć?
     T: (od time - czas). Ważne, by nie odsuwać odchudzania na "potem" ani go nie przyspieszać. Nagłe i drastyczne spadki wagi są bardzo niebezpieczne dla zdrowia! Najważniejsza jest konsekwencja w działaniu. I pamiętajmy - należy porównywać się jedynie z samym sobą, nigdy z innymi! Każda osoba ma inny metabolizm, inny rodzaj codziennej aktywności. 

     Włącz do diety zdrowy rozsądek! Walka z nadwagą i niepotrzebnymi nam kilogramami nie jest wyłącznie wyzwaniem dla ciała, ale również dla duszy. Nie można w tym ferworze liczenia kalorii zapomnieć o pozytywnym nastawieniu. Nagradzaj się, ale nie jedzeniem. Kup książkę, płytę, sukienkę - drobiazg, który będzie Ci przypominał o Twojej wytrwałości. Używaj zawsze tej samej wagi. Nawet jeśli nie jest dokładna, dobrze pokaże ubytek lub przyrost masy ciała. Wyniki zapisuj nie częściej niż co tydzień. I oczywiście pamiętaj o wyciąganiu wniosków! Warto również zainwestować w wagę kuchenną. Odmierzanie produktów na oko może okazać się zgubne dla Twojej wagi. Na zakupy choć po posiłku i najlepiej z listą. Czytaj etykiety! Zrezygnuj na dobre z produktów instant i żywności przetworzonej. Przecież przyrządzając dania, również spalamy kalorie ;) ! Jeśli nie możesz powstrzymać się od podjadania, wybierz przekąski w łupinach - orzechy włoskie, laskowe, pestki dyni, słonecznika. Zjesz mniej, bo dużo czasu spędzisz na łuskaniu. No i znowu spalisz dodatkowe kalorie ;) . I najwazniejsze - słuchaj intuicji! Jeśli masz wątpliwości, czy coś jest dla Ciebie dobre, nie jedz tego!

  
weheartit.com

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz