piątek, 28 czerwca 2013

DWM: Codzienna dieta

*
     Życie w pośpiechu nie sprzyja naszemu organizmowi. Pochłaniane w biegu przekąski czy kawa nie są naszymi sprzymierzeńcami, jeżeli chodzi o unikanie problemów z tuszą i zdrowiem. Taki "ekstremalny" sposób odżywiania zwalnia przemianę materii, co może objawiać się przybieraniem co roku około 3-5 kg. Nie stanie się tak, jeśli będziemy odżywiać się rozsądnie, z głową. I nikt tu nie mówi o katorżniczych dietach, które zabierają więcej czasu i energii niż obiecanych kalorii. 

     Posiłki powinny być tak skomponowane, aby w każdym z nich znajdowało się białko, węglowodany, odpowiednie tłuszcze, witaminy i minerały. Dodatkowo, przerwy między nimi nie powinny być dłuższe niż 3-4 godziny. Jedynie w takich warunkach organizm najlepiej wykorzysta wszystkie składniki, a przemiana materii będzie przebiegać sprawnie. Potrzebna jest konsekwencja, aby nie dać się rozproszyć przez pośpiech, stres i brak czasu.
     Wiele razy pisałam już o śniadaniu (powinno ono stanowić około 25% dziennego zapotrzebowania kalorycznego). To najważniejszy posiłek w ciągu dnia, dzięki któremu mamy energię i siłę do pracy. Jeżeli zaniedbamy je, bardzo szybko dopadną nas skutki spadku poziomu cukru we krwi - ssanie w żołądku, głód, zdenerwowanie i (choć może brzmi to dziwnie) niepokój. Najłatwiej zaspokoić ten stan "śmieciowym jedzeniem", które poprawia samopoczucie, ale z drugiej strony dostarcza jedynie pustych kalorii, które w błyskawicznym tempie zamieniają się w tkankę tłuszczową i niechcianą oponkę. Dlatego tak ważne jest, by nie dopuszczać to takich sytuacji. Jeśli w ciągu dłuższego czasu takie stany dopadają nas często, szybko wywołają one niedobór witamin w grupy B, żelaza i wapnia, a to może prowadzić do nadwagi, cukrzycy insulinozależnej czy nawet zaburzeń odporności. 

     Najbardziej kalorycznym posiłkiem w ciągu dnia jest obiad - to 35-40% dziennego zapotrzebowania kalorycznego.  
     Nie należy także rezygnować z kolacji, która powinna być lekka i nie obciążać żołądka. Powinno się ją spożyć 2-3 godziny przed snem, co zapewni organizmowi energię na "prace porządkowe i naprawcze" odbywające się podczas snu. 
     Złych nawyków żywieniowych trzeba pozbyć się jak najwcześniej (zdusić je z zarodku! ;p), ponieważ bardzo szybko potrafią wejść w nawyk. PAMIĘTAJ!! Nie wolno nadrabiać wieczorem braku posiłków w ciągu dnia. Pochłanianie ogromnych ilości słodyczy jako środka przeciwko stresowi też nie jest dobrym pomysłem - w zasadzie to katastrofa dla naszego ciała. 


 
 
 weheartit.com

* post sporządzony na podstawie książki Izy Czajki pt. "Dieta w wielkim mieście"

wtorek, 11 czerwca 2013

Truskawka ♥


     Zainspirowana moim dzisiejszym drugim śniadaniem...
... postanowiłam zgłębić tajemnice, które kryją się w moich ukochanych truskawkach. Te nietuczące owoce możemy jeść praktycznie bez ograniczeń (i wyrzutów sumienia ;D)!

     Mówi się, że przeciętny europejski konsument spożywa średnio jedynie 36% dziennej dawki owoców zalecanej przez Światową Organizację Zdrowia. Ta ilość stanowczo nie wystarczy, aby zdrowo i prawidłowo funkcjonować. Musimy pamiętać o konieczności uzupełnienia diety o owoce, a pojawiające się w czerwcu (mój ulubiony miesiąc!) truskawki są do tego idealne! ;D Będąc smaczną zapowiedzią lata, cieszą nas nie tylko słodkim zapachem, kuszącym wyglądem i zachwycającym smakiem, lecz także gwarantują zdrowie i korzystnie wpływają na nasz organizm.
    
Truskawka to prawdziwa bomba witaminowo-minerałowa! Zawiera dużo więcej witaminy C niż cytryna czy grejpfrut. Jest także źródłem witaminy A, B1, B2 oraz PP (reguluje dotlenienie krwi). To owoc
bogaty w wapń, fosfor, magnez, mangan oraz mikro- i makroelementy. Wapń i fosfor wzmacniają kości i zęby oraz poprawiają pracę mięśni, a w połączeniu z magnezem odkwaszają organizm. Jedzenie truskawek pomaga chronić organizm przed anemią. Są to owoce krwiotwórcze, posiadają właściwości odtruwające i oczyszczające. Znajduje się w nich bogactwo soli organicznych, które poprawiających przemianę materii, oraz pektyn.
    Ze względu na wysoką zawartość żelaza truskawki są ważnym składnikiem kobiecej diety! Wzmacniają organizm, wpływają odświeżająco na cerę i włosy.      
     Jeśli marzysz o szczupłej sylwetce (witaj w klubie!) to koniecznie zabierz się za truskawki. Owoce te doskonale spalają tłuszcz - wspomagają spalanie białka. Wszystko to za sprawą bromeliny, czyli enzymu rozkładającego białka. Przydaje się on osobom mającym skłonność do tycia. Dzięki witaminie C truskawki dbają o naszą cerę. Jest to składnik niezbędny do produkcji kolagenu, który odpowiada za sprężystość skóry.
Wystarczy zjeść 20 dag truskawek dziennie, aby dostarczyć naszemu organizmowi potrzebną mu dzienną dawkę tej witaminy.

UWAGA!
Truskawki powinno się myć z szypułkami, inaczej chłoną wodę, przez co gorzej smakują i szybciej się psują. 

weheartit.com

     A na koniec coś, co jest pyszne, smaczne, zdrowe i pomaga spalać kalorie! :) Czyż to nie idealne połączenie?

PIKANTNY SOS TRUSKAWKOWY
Składniki:
200 g truskawek
2-3 łyżki cukru waniliowego z naturalną wanilią
1/2 łyżeczki pieprzu młotkowego
Do blendera wrzucić truskawki, cukier waniliowy i zmiksować, a następnie dodać pieprz.

niedziela, 2 czerwca 2013

Jak one to robią?!

     Ilekroć oglądam zdjęcia z "czerwonych dywanów" zastanawiam się - jak one to robią? Oczywiście nie mówię tu o włosach, makijażu czy kreacji. Od tego są specjaliści, którzy dopieszczają nasze kochane gwiazdy już od świtu, aby na wieczornej gali prezentowały się perfekcyjnie. Ale ta figura?! Jest idealna! Nie wliczając przypadków, gdzie ingerencja stron trzecich (czyt. skalpela) jest po prostu ewidentna, na "ściance" pokazują nam się kobiety o sylwetce z naszych marzeń. Czy to godziny spędzone z osobistym trenerem? Hektolitry potu wylane na siłowni? Głodówka?! Z pewnością to wszystko po trochu spowodowało, że płoniemy z zazdrości. Mylicie się jednak, myśląc, że nie ma w tym wszystkim haczyka ;) Każda kobieta - a gwiazda przechadzająca się po czerwonym dywanie w szczególności - ma swoje tajemnicze triki, dzięki którym brzuszek, który do niedawna nie był idealny, wygląda jak po 6 Weidera. 

Jennifer Lopez
W dniu imprezy na śniadanie, obiad i kolację je tylko zupę miso (na bazie sfermentowanego ziarna sojowego, marchwi, pietruszki, selera i pora) z oliwą, pieprzem cayenne i sosem sojowym.
To świetne menu na szybką dietę oczyszczającą i genialny sposób na zdrowe zmniejszenie przyjmowanych kalorii. Przez jeden, dwa dni takiej diety organizmowi nic się nie stanie - oczyści się. Taka zupa zawiera wszystkie potrzebne składniki odżywcze. Należy zwrócić przede wszystkim uwagę na pieprz cayenne, który pięknie przyspiesza przemianę tłuszczów w energię. Jeżeli zdecydujemy się na taki detoks, dobrze fundować sobie taką zupę częściej, ale w mniejszych porcjach - 5 razy dziennie, co 2-3 godziny. 

 

Anne Hathaway
Cały dzień przed imprezą pije tylko wodę z cytryną, syropem klonowym i pieprzem cayenne.
Taki koktajl wprawdzie nie nie ma żadnych kalorii, ale nie ma także praktycznie żadnych wartości odżywczych! Taką "dietę" można stosować maksymalnie (!!) przez jeden dzień, żeby oczyścić organizm. Jeżeli już zdecydujemy się na coś takiego, warto włączyć do menu wafle ryżowe lub chrupkie pieczywo.




Elle Macpherson
Rano przed imprezą wypija szklankę wody z cytrynem, a potem je tylko jagody oraz popija ciepłą i zimną wodą (razem 2-3 litry).
Woda na czczo to doskonały sposób na przyspieszenie trawienia! A jeżeli chodzi o jagody - przy takim ich jedzeniu można nabawić się kłopotów żołądkowych. Warto więc jeść je z jogurtem naturalnym albo bananem. 




Anja Rubik
Kiedy czuje głód, a nie chce się przejadać na imprezie, przed wyjściem je łyżkę masła orzechowego.
Jest to bomba kaloryczna, więc już tak mała ilość dale dużo energii. A jeżeli chcemy zwalczyć głód na nieco dłużej, zmiksujmy je z mlekiem i płatkami owsianymi.


 





Gisele Bündchen
Na śniadanie je zupę z rzeżuchy, a w ciągu dnia pije soki z warzyw i przegryza sałatę.
Jeżeli komuś przeszkadza, że wszystko jest zimne (jest wiele osób, które nie wyobrażają sobie dnia bez ciepłego posiłku) warto zamienić 2 porcje soków na ciepłe zupy jarzynowe. Należy też pamiętać, że soki powinny być przygotowane z surowych i świeżych warzyw - tylko wtedy nie tracą witamin ani minerałów.


 
wszystkie zdjęcia: weheartit.com

sobota, 1 czerwca 2013

Urodowe korzyści ćwiczeń



     Wszyscy doskonale wiemy, że aktywność fizyczna i zdrowy tryb życia wspaniale oddziałuje na nasze ciało. Piękna sylwetka nie jest jednak jedynym efektem, który możemy zaobserwować przy regularnych ćwiczeniach. Może zyskać na tym także nasza uroda! :)
     Oczywiście pierwszym krokiem jest zdrowe jedzenie. A gdy dodamy do niego jeszcze codzienny (chociaż 15-minutiwy) wysiłek fizyczny? Poprawi się wygląd naszej skóry i włosów. Niektórzy naukowcy twierdzą również, że będzie to miało pozytywny wpływ na zdrowie naszych zębów!

weheart.com

Kuracja przeciwzmarszczkowa. Ćwiczenia, działając na nas relaksująco (choć dziwnie to brzmi, to całkowita prawda!), mogą pomóc naszemu organizmowi w produkcji kolagenu, który ma zbawienny wpływ na naszą cerę. Kiedy się stresujemy, nasz organizm produkuje kortyzol. Zbyt duża jego ilość może powodować rozkład/rozpad kolagenu, co skutkuje pojawieniem się zmarszczek oraz utratą jędrności skóry. Ćwicząc, wspomagamy wytwarzanie kolagenu i możemy tym samym wpłynąć na poprawę grubości skóry (im cieńsza cera, tym bardziej podatna na zmarszczki).
 
Kuracja przeciwtrądzikowa. Badania pokazują, że na gruczoły łojowe (produkujące tłuszcz na naszej cerze) mogą wpływać hormony stresu, a - jak już doskonale wiadomo - ćwiczenia obniżają poczucie stresu! Należy jedynie pamiętać, aby zawsze oczyścić całe ciało i twarz zaraz po wysiłku fizycznym

Oczyszczanie porów
. Podczas ćwiczeń, pot uwalnia się poprzez pory w naszej skórze. Proces ten pomaga oczyścić je z brudu, tłuszczu, martwego naskórka i bakterii.

Zdrowy uśmiech. Naukowcy odkryli (z pewnością byli to naukowcy amerykańscy ;), że ludzie, którzy dużo ćwiczą i zdrowo się odżywiają są w 40% mniej narażeni na choroby jamy ustnej - w szczególności na zapalenie dziąseł. 
  
Mocne włosy. Ćwiczenia poprawiają krążenie krwi w naszym organizmie, co stymuluje mieszki włosowe i pobudza wzrost włosów. Rezultat? Mocniejsze i zdrowsze włosy.