poniedziałek, 18 marca 2013

Witamin moc

     Zbyt często nie przywiązujemy wagi do tego, co jemy. Nie planujemy posiłków, jemy to, co wpadnie nam w ręce. W biegu wybieramy najprostsze rozwiązania - gotowce, fast food, słone przekąski. Zapominamy jednocześnie, że tego typu wysoko przetworzona żywność jest uboga w witaminy i składniki mineralne, zawiera dużo cukrów prostych oraz soli, która sprzyja zatrzymywaniu wody i toksyn w organizmie. Zawiera też sztuczne dodatki i konserwanty.
     Polski naukowiec prof. Berger obliczył, że w ciągu 65 lat życia człowiek spożywa około 70 ton żywności. I naprawdę nie chcę sobie nawet wyobrażać ile tych niezdrowych przekąsek znajduje się w tej ogromnej ilości. A przecież można tego uniknąć, gotując samodzielnie. Wiem, wiem - jesteśmy zbyt zajęci, studia, praca, dom... Nie uwierzę jednak w to, że w żaden sposób nie ma sposobu na odnalezienie chwili czasu na przygotowanie posiłku. No nie uwierzę! Na własnym przykładzie mogę zaświadczyć, że wystarczy dobrze rozplanować plan dnia, a czas na gotowanie się znajdzie! :)
     

     Wraz z pożywieniem powinno się dostarczać organizmowi różnorodnych składników: białka, węglowodanów, tłuszczu, składników mineralnych i witamin. Warto jeść witaminy pochodzące z warzyw i owoców - są znacznie skuteczniejsze i łatwiej wchłaniane przez organizm od tych syntetycznych. Dieta ma ogromny wpływ na kondycję skóry i włosów, a ich wygląd odzwierciedla stan zdrowia. Dlatego dzisiejszy post poświęcę właśnie witaminom, które naprawdę potrafią zdziałać cuda!

Witamina A
Neutralizuje wolne rodniki, przyspiesza cykl odnowy naskórka i hamuje jego rogowacenie, likwiduje przyczyny utraty wilgoci ze skóry. Dodatkowo produkty bogate w betakaroten (marchew, pietruszka, szpinak, brzoskwinie, morele, dynia) zapewnią skórze zdrowy i piękny kolor.
Źródła: wątróbka, jaja, mleko, sery

    
Witamina B5 (kwas pantotenowy)
Bierze udział w regeneracji komórek skóry.
Źródła: pełnoziarniste produkty zbożowe, otręby pszenne, nasiona roślin strączkowych, drożdże, jaja, chude mięso, orzechy

Witamina B6 (pirydoksyna)

Zapobiega stanom zapalnym i łojotokowym na skórze.
Źródła: kiełki pszenicy, otręby pszenne, nasiona roślin strączkowych, orzechy, mleko, jaja, mięso

Witamina B12 (kobalamina)

Odpowiada za zdrowie skóry i włosów.
Źródła: mięso, mleko i jego przetwory, jaja


Witamina C
Pobudza produkcję kolagenu, poprawia sprężystość i elastyczność skóry, uszczelnia naczynia krwionośne, ma działanie przeciwutleniające.
Źródła: żurawina, owoce dzikiej róży, cytrusy, natka pietruszki, papryka, pigwa, pomidory, warzywa kapustne, ziemniaki

Cynk

Uczestniczy w metabolizmie witaminy A, poprawia wygląd i kolor skóry, reguluje produkcję łoju, opóźnia procesy starzenia, przywraca odpowiednie pH skóry, zmniejsza powstawanie zaskórników, ma prawidłowy wpływ na skład sebum.
Źródła: mięso, mleko, produkty zbożowe z pełnego przemiału, pestki dyni i słonecznika, nasiona roślin strączkowych

Selen

Jest silnym przeciwutleniaczem, chroni skórę przed rozwojem czerniaka oraz powstawaniem przebarwień i plam starczych, wpływa na elastyczność i jędrność skóry.
Źródła: ryby morskie, orzechy brazylijskie, otręby, kiełki zbożowe, pełnoziarniste produkty zbożowe

Siarka

Zapobiega podrażnieniom i wysuszaniu skóry, wspomaga leczenie trądziku pospolitego, reguluje proces rogowacenia naskórka.
Źródła: kapusta, kalafior, ryby, wołowina, mleko

Żelazo

Bierze udział w syntezie hemoglobin, poprawia ukrwienie i odżywienie skóry.
Źródła: mięso, ryby, żółtka jaj, pełnoziarniste produkty zbożowe




 POMYSŁY NA WITAMINOWE ŚNIADANIA


POMYSŁY NA WITAMINOWY OBIAD

 

POMYSŁY NA WITAMINOWE PRZEKĄSKI
 
 weheartit.com

1 komentarz: